Welcome to our blog

December 9, 2011

Dalam hospital pon sempat dera anak?

Assalamualaikum!

Just wanna share with you one story... As u know, Is was admitted last Tuesday.  The bed next to me was an Indian lady taking care of her 3 kids.  Eldest is 3 yo, 2nd - 2 yo and a baby 8 months.  The baby was actually the one yg sakit.  Lung infection.  According to other mothers, they were already there since 1 week ago.  So I asked, why the other 2 kids also in the hospital?  Rupanya nobody to take care of her other children coz hubby kerja carik kotak day and nite.  Ok lah.

Kids.. you know la.. always run here n there, climb here n there... shouting, crying, fighting.. well, if they're not like that meaning they're sick... agree?  This mother, always hit them, ketuk.. sekeh.. even the baby!  I was so shocked to see and when people try to advise her, she just ignored.  She keep on doing that.

There's one time, the 2nd child, a boy, was trying to steal the babies puting... ala yg baby slalu nyonyot tu... .  The baby didn't cry but this mother took a spoon and knock his head and slap him and pukul belakang dia.. sampaikan mother yg dok depan katil aku ni pon cakap.. OI!  JATUH JANTUNG ANAK KO!  But she slumber land still knock her son with the spoon.

And the son tried to hug her but she pushed his head.  The boy still trying to hug her, and sleep on her lap but the mother keep on pushing him.  I asked her to stop that.  He's trying to be nice to you.. to manja2 with you... you know what she said??

Evil Mother:  Ini budak banyak nakal.  Adik mau tidor.. dia suka kacau.. blakang... adik kena bantal tutup.  Itu pasal saya marah.

Me:  Tapi jangan la buat dia macam tu.  Dia bukan tau apa-apa.  Dia kecik lagi.. Dia jeles la tuu... Dia nak baring sama you tapi you tolak kepala dia.. tarak bagus la itu macam.

Evil Mother:  Ini budak.. kalau ada dia punya bapak... saya dia tarak mau mari... blakang.. bapak tarak.. saya dia mari..

Me:  Iye la... you dia punya emak... takkan dia mau manja sama saya.... saya bukan dia punya emak...

Evil Mother:  Sayaa.. ini baby saya punya akhir.  Saya sudah ikat.  X bleh branak.  Sebab itu saya sayang.  Dia ... saya tarak sayang.  Dia... bapak sayang.  Itu... suami punya mak sayang.  Ini baby, suami punya mak tarak sayang.  Dia sayang lelaki saja.  Saya.. ini baby last.. Sebab itu manyak sayang. 

Me:  Itu you punya anak perempuan satu lagi you tarak sayang jugak?

Evil Mother:  Itu sayang juga.. tapi banyak nakal.

Me:  Budak2 memang macam tu.  Nakal.  Kalau dia tak nakal, dia bukan budak2.  Orang tua pon ada yang nakal maaa.... Inikan pulak budak2.  You cakap la sama dia elok2.  Dia kecik lagi.  Tatau apapa.  Tak payah pukul itu macam la. 

Evil Mother:  Dia banyak nakal.

Me:  Biasa la tu... you pukul boleh, tapi jangan la teruk sangat you pukul.  Ini hospital.  Nanti semua anak you masuk hospital pulak sebab you pukul.  Dia sudah baik mau manja2 sama you kenapa you tolak kepala dia?  Jangan la itu macam.

Evil mother talked in tamil and asked her son to sleep with his eldest sister on the other bed.

Then the mother start calling someone.. don't know who.. lepas sorang, sorang dia telepon.  And the way she talked, as if she wanted other people to know that she's on the phone.  Satu hospital leh dengar kot!  Kuat giller.  Sampai nurse yg kat luar tu pon masuk tempat kitorang and warned her to talk slowly but dia buat muka toya dia jer....

Pas tu, bau diaaa.. masyaallah!  orang katil depan ni cakap, sejak dia masuk, dia x mandi.  anak2 dia tu, kalau doktor x suruh dia mandikan, memang x mandi.  Anak dia tu memang dah brapa kali masuk spital.  baru kluar, masuk balik.  Hmm.. x tau nak komen apa.  Menahan je la hidung tu.  Cemana la laki dia tahan bau dia nih.... aduuiihh....

Kata ibu yg dok katil depan aku ni lagi, masa 1st day dia masuk, dia ketuk kepala baby dia sebab nangis masa bagi nab.  pas tu marah baby dia sebab kena amik nab every 3 hours.  dia x leh tido.  hmm... sian budak tu... kena tolak2 kepala... kena pukul sebab menangis.  adooiii...

Aku pi tanya nurse kat situ, x de ke sesapa leh tolong nasihatkan dia ker.. doktor ker..., kalau korang tengok dia pukul anak2 dia memang sedih.  kengkadang bukan besar sangat pon kesalahan yg dorang buat tapi kena pukul gedebuk sana sini.. ketuk, sekeh, cubit.. memacam.  agaknya cemana la bebudak tu kena kat rumah dia.... dooii!!

Nurse tu cakap, dorang dah tegur, even dia selamba jer pukul anak2 dia depan doktor and nurse.  Bila kena tegur, dia buat x tau jer.... hmmm... kesian bebudak tu.  kalau cakap telefon pon sama.. dah banyak kali tegur tapi dia buat x reti jer... bila dah nurse tu jawab cenggitu, aku pon x tau nak kata apa lagi.  Ada skali tu dia bergaduh ngan nurse sebab dia kata ada orang curik susu anak dia.  Dia siap tuduh2 orang... kecoh satu spital.  adoiii... aku waktu tu cuma berharap Is dpt kluar spital cepat.  Kecoh tol!

Yang kelakarnya, dia siap kutuk orang India yg lain.. Dia kata orang tu hitam.. orang ni hitam.  Dia je yg putih.  Padahal aku tengok dia sama jer ngan dorang tu. Haish.. memacam perangai manusia.... nasib aku bukan nurse / doctor.

Heharap Allah lindungi la anak2 dia tu....

0 comments:

my slideshow

My Trip

Phuket Trip Slideshow: Shamimie’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Phuket, Thailand was created by TripAdvisor. See another Phuket slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.